innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Må du være selger for å lykkes som gründer?

Vellykkede gründere har en rekke fellestrekk. De er lidenskapelig opptatt av det de driver med, og får genuin glede av det de gjør. Dette er nok en forutsetning for å kunne jobbe beinhardt med en idé over flere år.

Samtidig er de standhaftige, innovative og målbevisste. Men hva med salg og markedsføring? Må en gründer også være en god selger?

Skal målgruppen få kunnskap om produktet eller tjenesten, må du også markedsføre det på et vis. Det å ha kunnskap om markedsføring og salg er derfor et stort pluss for alle gründere og startups. Med det sagt, er ikke salgsferdigheter nødvendigvis et krav.

 

Hva skal til for at en gründer blir en god selger?

Dersom du har en god forretningsidé og tror på produktet du skal selge, er allerede to viktige forutsetninger for å lykkes med salg på plass. Om du samtidig liker å oppsøke potensielle kunder, er karismatisk og god på behovsanalyser, er kanskje salg noe som faller deg naturlig.

Det er også en fordel å være god på markedsføring. I første omgang må du finne ut hvem idealkunden er. Deretter må du finne ut hvilke behov målgruppen ønsker å dekke. Neste steg er å formidle hvordan produktet/tjenesten din kan løse idealkundens utfordringer og behov.

Gjennom markedsføring som annonsering, SEO og content marketing, kan man sørge for at målgruppen blir kjent med produktet. 

Les også: Oppsøkende salg gir resultater for gründerselskapet Kodient

 

Salg er en kunst man må lære å mestre

Selv om salg kanskje høres rett-frem og enkelt ut, er det ikke nødvendigvis det. Mange gründere får seg et slag i ansiktet når de begynner å kontakte potensielle kunder. Det å dra salgene i land var kanskje ikke så uproblematisk som man hadde trodd.

Årsaken til dette er ganske enkel: Det tar tid å bli en god selger. Med mindre du er den fødte selger, kan du regne med at det tar flere år å perfeksjonere salgskunsten. Du blir nesten aldri en god selger over natten. Dessverre.

Mange ender opp med å ringe rundt til kalde leads, altså prospekter uten interesse for eller kunnskap om produktet. Dette kan føre til mange avslag og få salg. Du må med andre ord ikke bare være en god selger, du bør også ha ringelister med varme, interesserte leads.

PS: Om du allerede er en erfaren selger, vil du ofte ha et godt utgangspunkt for å lykkes med en eventuell gründervirksomhet. Samtidig vil du neppe bli en vellykket gründer dersom du ikke har en god forretningsidé. 

 

Bør små bedrifter ansette egne selgere?

Dersom du er gründer og sliter med salg, betyr det ikke nødvendigvis at du har et dårlig produkt. Ofte handler det bare om at du ikke har lært deg å mestre salgskunsten. På ett eller annet tidspunkt vil det være naturlig å vurdere om man trenger hjelp fra erfarne selgere.

I den forbindelse er du kanskje innom tanken på å ansette en egen selger i bedriften. For noen kan dette være en god løsning. Selgeren vil få dyptgående kunnskap om produktet, og jobber gjerne fulltid med salg for selskapet. Dette kan høste resultater, men kan også være en risikofylt investering – spesielt for små bedrifter.

Ansettelse innebærer ansvar og kostnader for bedriften. Samtidig er det ingen garanti for at selgeren faktisk oppnår de resultatene du hadde sett for deg. Det hele kan ende opp med å gi bedriften din dårlig likviditet.

 

Vurder outsourcing av møtebooking og salg

Siden ansettelse av en egen selger kan være en stor og risikofylt forpliktelse, kan det være lurt å vurdere outsourcing. Kort fortalt betyr dette at du gir ansvaret for møtebooking og/eller salg til en bedrift.

Møtebooking er en prosess som er smart å gjennomføre i forkant av salg. Kort fortalt handler det om å booke avtaler med kvalifiserte leads. Gjennom målgruppeanalyse, leadsgenerering og oppvarming av leads, sørger man for at selgeren kommer i kontakt med kvalifiserte kundeemner.

Noen ganger er kanskje hjelp med møtebooking alt du trenger. Dette fordi du slipper å snakke med kalde leads som er vanskelige å konvertere. Er du imidlertid veldig usikker på salg, kan det være lurt å outsource også dette.

Les også: Er møtebooking egnet for små bedrifter?

 

Noen raske tips for vellykket salg

Dersom du vurderer å outsource møtebooking og ta hånd om salg selv, er det kjekt å lære seg noen grunnleggende salgstips først. Som gründer har du sannsynligvis god tro på produktet du skal selge, og ikke minst – dyp produktforståelse. Dette er fordeler du kan ta med deg inn i salgsprosessen.

Det du imidlertid kan bli bedre på (sannsynligvis), er å bygge en tillitsbasert relasjon til de potensielle kundene du snakker med. Klarer du dette, har du et langt bedre grunnlag for å lykkes. Plei relasjonen over tid, og vær tålmodig.

I tillegg til dette, er det lurt å jobbe litt med pitchen sin. Denne «salgstalen» bør si noe om den typiske utfordringen idealkunden står overfor, og hvordan tjenesten/produktet ditt kan løse dette. Få også frem hva som gjør løsningen din unik i markedssammenheng.

Et siste tips er å vise til tidligere suksesshistorier. Har du tidligere kunder som har hatt stor nytte av produktet ditt? Dette bør du i så fall fortelle om.

Les også: Gründerbedrift brukte Innovation Support for å få fotfeste i det norske markedet

 

Vi hjelper gründere å lykkes med salg!

Man trenger ikke å være en god selger for å lykkes som gründer, selv om det utvilsomt er en fordel. Det er nemlig fullt mulig å få hjelp til både markedsføring, møtebooking og salg. For mange bedrifter er det nettopp møtebooking og leadsgenerering som er den største utfordringen.

Innovation Support har hjulpet mange gründere å lykkes med salg. Vi bygger en pipeline for bedriften din gjennom målgruppekartlegging, leadsgenerering og booking av møter. Dette resulterer i at du (eller selgerne dine) kan kontakte kvalifiserte, varme leads!

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028