Møtebooking

Fem populære myter om møtebooking - og hva som faktisk funker

Er det faktisk slik at telefonselgere er naturlig gode møtebookere? Og stemmer det at det er nytteløst å kontakte kunder etter lunsj på en fredag? I dette innlegget tar jeg en nærmere kikk på fem myter om møtebooking jeg møter på nærmest daglig.

Det er kanskje litt selvmotsigende å åpne et blogginnlegg om møtebooking med å oppfordre deg til å ikke stole blindt på alt du leser eller hører om møtebooking – men likevel er det nettopp det jeg velger å gjøre.

Jeg har jobbet med møtebooking og salg mer eller mindre hele mitt voksne liv, og på veien har jeg støtt på en uendelig rekke med teorier og tanker om hva som skal til for å lykkes som møtebooker.

Noen av disse teoriene og tankene utgjør i dag en viktig del av grunnmuren Innovation Support er bygget på – men de aller fleste av dem har falt på sin egen urimelighet, og fungerer i dag som en påminnelse om alt jeg har lært på veien.

I dette innlegget tar jeg for meg fem populære myter om møtebooking jeg ofte møter på den dag i dag, til tross for at jeg av erfaring kan si at de ikke har noe hold i seg.g.

I tillegg gir jeg deg mine tips til hva som faktisk funker – og hvordan du kan hindre at disse mytene stikker kjepper i hjulene for deg, dine møtebookere og din bedrift.

Outsourcing av møtebooking guide

 

Myte #1: En god telefonselger blir automatisk en god møtebooker

Mange tror at den enkleste måten å sikre seg en god møtebooker på er å ansette en person med tidligere erfaring som telefonselger. Ved å ansette en som er god på telefonsalg trenger du jo ikke bruke tid på opplæring, og sparer tid og ressurser på oppfølging!

Min erfaring er at mange av de som har jobbet med telefonsalg tidligere sliter i jobben som møtebooker.

Av alle jeg har rekruttert med bakgrunn fra telefonsalg er det ytterst få som har lykkes umiddelbart. De fleste har et høyt aktivitetsnivå og en naturlig god selvtillit, men likevel uteblir møtene.

De får det rett og slett ikke til – men hvorfor ikke?

Veldig ofte er det tempoet som er problemet. Typiske telefonselgere snakker fort og høylytt. Dette kan fungere bra i en salgssamtale, men når målet er å booke møter kan kunden oppleve at det blir litt for mye energi.

Et annet problem jeg ofte ser er at personer med salgsbakgrunn ofte overkompliserer samtalen. De fokuserer for mye på detaljer, og ender opp med å prøve å selge inn produktet eller tjenesten fremfor å booke et møte.

Hva som faktisk funker:

Det trenger absolutt ikke være negativt at møtebookerne dine har salgserfaring, men det er viktig at du ikke tar opplæringen for gitt. Ofte kan det være vanskeligere å venne seg av med innarbeidede vaner enn det er å lære seg noe fra bunnen av.¨

Det viktigste du må huske på er å ikke ta opplæringen av møtebookere med tidligere salgserfaring for gitt!

Det er din oppgave å lære dem å kamuflere energinivået, og fremstå rolige på telefonen. Gå gjennom de viktigste punktene med dem – som hvordan de skal legge opp samtalen, og hvordan de kan vri fokuset mot å booke inn et møte fremfor å selge inn produktet eller tjenesten.

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

Myte #2: Alle kan lykkes om de bare har det perfekte scriptet

Det finnes nok av ledere der ute som tror nøkkelen til å booke møter er å finne det perfekte scriptet for møtebookingsamtalen. Det er ikke så nøye hvem det er som sitter og ringer, så lenge de vet nøyaktig hva de skal si.

Siden oppstarten av Innovation Support i 2012 har mange av kundene våre spurt om å få scriptet vårt oversendt.

Andre bruker lang tid på å skrive et optimalt script, for så å finne ut at det ikke funker som de hadde håpet i samtalen. Løsningen blir da å skrive hele scriptet på nytt – oftest med samme resultat.

I mine øyne er dette bortkastet tid. Alle kan lære seg relevant fagkunnskap og produktkunnskap – det kan du jo bare pugge – men når alt kommer til alt er det ikke dette som avgjør hvorvidt en møtebooker lykkes eller ei. 

Hva som faktisk funker:

I motsetning til hva mange liker å tro er det først og fremst møtebookerens mentalitet og motivasjon som er avgjørende for å lykkes. En møtebooker kan lære seg alt han trenger å vite, og likevel ikke booke et eneste møte.

Bruk derfor tid og ressurser på å motivere mætebookerne dine, og bygge opp mentaliteten deres, fremfor å skrive script.

Sett tydelige mål, gjør dem bevisste på mulighetene de har dersom de gjør en god jobb, og bryt ned salgssamtalen slik at de kan fokusere på å forbedre ett og ett aspekt av gangen.

Og viktigst av alt: Gi opp jakten på «det perfekte scriptet»! Det er kun en myte.

Les også: Glem «det perfekte scriptet» – møtebooking handler om god struktur og mentalitet

 

Myte #3: Det nytter ikke å ringe før lunsj på mandag eller etter lunsj på fredag

Dette er en mentalitet jeg støter på altfor ofte når jeg prater med folk om møtebooking. Før lunsj på mandag er alle ledere opptatte i møter, og etter lunsj på fredag har alle dratt på hytta for helgen, så da er det ikke noe poeng i å ringe.

Hvis du som leder bidrar til å spre denne tankegangen blant møtebookerne dine, og spesielt nye ansatte som er under opplæring, skyter du deg selv i foten. Det dummeste du kan gjøre som leder er å avslutte tidlig på fredag – da gir du bare møtebookerne dine enn grunn til å ikke booke møter.

Denne tankegangen sprer seg som ild i tørt gress, og før du vet ordet av det er alle mer eller mindre enige om at møtebooking egentlig ikke funker i det hele tatt.

Min erfaring er at det beste tidspunktet å ringe på er det tidspunktet du faktisk ringer.

En av de beste dagene vi noen gang har hatt i Innovation Support var tirsdag i påskeuken i 2017. Da fikk vi booket møte etter møte, og stemningen på kontoret var på topp.

Vi fikk riktignok ikke snakket med like mange som vi er vant med, men de som faktisk svarte hadde til gjengjeld svært god tid til å slå av en prat med oss. Vi hadde med andre ord langt færre samtaler, men også en ekstremt høy hitprosent.

Det samme gjelder mandag formiddag og fredag ettermiddag.

Hva som faktisk funker:

Blås i de som ikke svarer! Det spiller ingen rolle om du kun får snakke med én av ti personer du kontakter fredag ettermiddag hvis han du får tak i er i riktig modus.

Mitt tips er derfor: Ring alltid, uansett!

Mandag morgen er det perfekte tidspunktet for å få en kickstart på uka, og komme i gang med å ringe tidlig. Når folk sitter og scroller på VG Nett fordi de ikke helt greier å komme i gang med uka tar de seg gjerne god tid til å prate med møtebookeren som kontakter dem med et interessant forslag.

Og de som er opptatte i møter ringer vi bare opp igjen senere!

 

Outsourcing av møtebooking guide 

Myte #4: Alt du trenger for å booke møter er en telefon og en student

En annen myte jeg ofte møter på i min verden er at det er lett å drive med møtebooking internt. I stedet for å leie inn ekstern hjelp velger mange å ansette en student på deltid, gi ham en telefon og plassere ham i et hjørne der han ikke blir forstyrret.

Fordelen med å ansette en student til å ringe 10 timer i uken er at lønnskostnadene er lave, men når du iberegner ressursene som kreves av deg er det ikke nødvendigvis like lønnsomt. Og som oftest får du ikke de resultatene du håper på.

Min erfaring er at du skal være veldig heldig, og treffe helt riktig, om du skal lykkes med møtebooking internt i en bedrift.

Det nytter ikke å ansette en tilfeldig student og regne med at han skal løse oppgaven på en god måte. Møtebooking er ikke for alle – det krever den riktige profilen for å lykkes.

Og selv når du finner en møtebooker som treffer spikeren på hodet fra dag én kan det være en solid utfordring å holde motivasjonen oppe dersom han ikke har det rette miljøet rundt seg. Han er kanskje gira i et par-tre uker, men så vil du merke en dip i både innsats og resultat.

Det å sitte alene og booke møter er nemlig blytungt – selv om det kun er snakk om en deltidsjobb!

En annen ting du må tenke på er at en møtebooker som lykkes trolig ikke har som mål å booke møter resten av livet. Ofte taper du uansett: Enten takler ikke personen jobben eller så lykkes han – og blir sulten på nye og mer utfordrende oppgaver.

Hva som faktisk funker:

Dersom du skal lykkes med møtebooking internt MÅ du ansette mer enn bare én møtebooker. Du bør ha minimum tre møtebookere som jobber samtidig, og en dedikert leder som har tid, kapasitet, evner og ressurser til å gi dem tett oppfølging.

Dersom du har alt dette på plass, og samtidig greier å vekke en indre motivasjon hos møtebookerne dine har du en mulighet til å lykkes internt.

Men husk at det mest lønnsomme alternativet ofte er å outsource møtebookingen.

Les også: Bør jeg outsource møtebookingen eller gjøre den in-house?

 

Myte #5: Møtebooking er dødt

Dette er en populær gjenganger blant mange jeg snakker med: Det er ikke lenger noe poeng i å satse på outbound markedsføring, sånn som møtebooking, fordi ingen liker å bli kontaktet lenger. Nå er det kun inbound som gjelder!

Hvis denne misoppfatningen sprer seg blant møtebookerne dine vil du raskt se at det går utover resultatene de leverer. Hvis møtebooking er nytteløst, hvorfor skal de da gidde å plukke opp telefonen?

I 2017 booket Innovation Support over 6000 møter. Vi økte omsetningen med 45%, og hadde en større pågang av kunder som ønsket å benytte seg av våre tjenester enn noen gang tidligere.

Jeg kan være enig i at den «klassiske» cold callingen, den såkalte «amerikanske metoden», ikke er riktig måte å gjøre ting på lenger. Men når alt kommer til alt vil selskaper alltid være avhengig av å selge sine produkter og tjenester for å overleve – og det krever at mennesker kommuniserer med hverandre.

Innovation Support er et bevis på at møtebooking fremdeles lever i beste velgående – det handler bare om å gjøre det riktig.

 

Hva som faktisk funker:

Møtebooking i dag handler om å bygge en solid pipeline. Intensjonen til en møtebooker bør alltid være å booke et møte, men det er viktig å tilpasse budskapet ut ifra hvor personen du snakker med er i kundereisen.

Det handler ikke lenger om å banke inn et møte i løpet av 30 sekunder – nå må du jobbe på en smartere måte.åte.

Jeg er svært positiv til inbound-markedsføring – noe dette innlegget er et eksempel på – men hvis du bare sitter og venter på at folk skal kontakte deg må du ofte nøye deg med å få inn et salg i ny og ne.

Hvis du derimot følger med på hvem som leser artiklene dine, åpner mailene dine og engasjerer seg i materialet du produserer åpner det seg også muligheter for en proaktiv møtebooker til å kontakte kunder som viser en interesse.

Ved å kombinere inbound- og outbound-markedsføring kan dine møtebookere bruke dagen sin på å kontakte kunder som allerede har en viss kjennskap til ditt selskap og tjenesten eller produktet du tilbyr.

Dette krever mer både av deg som leder, og av møtebookerne dine, men det vil utvilsomt gi et positivt utslag på resultatene som leveres.

 

Vil du booke flere møter til din bedrift?

I Innovation Support jobber vi smart og målrettet for å booke møter av høy kvalitet for våre kunder. Våre møtebookere får grundig opplæring i vår filosofi, våre mål og våre verdier, og følges tett opp av erfarne ledere på veien mot å bli møtebookere i toppklassen.

Deres suksess er knyttet opp mot kundens suksess, og resultatet er at våre kunder får en møtebooker som er genuint interessert i å levere gode resultater for dem.

Vi forholder oss ikke til til grunnløse myter – vi støtter oss heller på lang erfaring, gode resultater og en brennende ønske om å levere den beste kvaliteten til alle våre kunder! Ta gjerne kontakt med oss om du ønsker hjelp til å booke flere møter til din egen bedrift!

 

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

care_norway
gasellene-2016-2019

+47 970 05 750
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36B,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028