innovationsupport-logo-01
Meny
Møtebooking

Min største suksesshistorie som møtebooker

Hva gjør de beste møtebookerne for å levere stabilt gode resultater hver eneste uke? Fire av Innovation Supports beste møtebookere deler sine største suksesshistorier, og forteller hvordan de jobber for å nå målene sine.

Jeg er glad i å dele mine mange erfaringer innen møtebooking med dere – men jeg skjønner også at det fort kan bli litt for mye av det gode hvis dere skal lese om mine tanker og opplevelser hver eneste uke.

Derfor har jeg denne gang overlatt ordet til fire av Innovation Supports dyktigste møtebookere, og bedt dem fortelle litt om hva de gjør for å levere gode resultater uke etter uke!

 

Iselin Ovesen (28)

Iselin_Ovesen.jpg

  • Møtebooker for Innovation Support i ett år
  • Har en Bachelor i Creative Arts
  • Tidligere erfaring fra film og TV-bransjen

 

1. Hva er din største suksesshistorie som møtebooker?

Jeg har jobbet i Innovation Support i ett år, og helt siden starten har jeg jobbet med et prosjekt for et IT-driftsselskap som er i stor vekst. De har i perioden jeg har jobbet med dem økt omsetningen fra 67MNOK til 85MNOK. Så det har helt klart vært hyggelig å ta del i den reisen.

Fordi jeg har vært med hele veien snakker jeg ofte om dette prosjektet som «babyen» min. Hvis andre skal booke møter for dem skal det gjøres på min måte!

Siden starten har jeg booket over 150 møter for dette IT-driftsselskapet, og i tillegg har jeg bygget meg opp en veldig god erfaring innen IT-bransjen.

Nå forstår jeg mye bedre hvordan bransjen fungerer, og har i tillegg fått god erfaring med å snakke med beslutningstakere i små og mellomstore bedrifter – som er målgruppen til min kunde.

Det morsomste for meg med dette prosjektet er at kunden ser på meg som en ressurs de ikke kan leve uten. Det viste de da de ga meg et tilbud om å jobbe som som møtebooker internt hos dem!

Les også: Slik blir du en ekspert på å booke møter

 

2. Hvordan har du jobbet for å oppnå denne suksessen?

Mange er nok litt «robot» i begynnelsen, da det bookes møter ut fra en liste. Etterhvert som jeg ble bedre kjent med markedet begynte jeg å kontakte bedrifter jeg visste at brukte andre aktører og ikke bare bare de som stod på listen – og pitchet inn min kunde som en bedre IT-leverandør.

Det viktigste for meg har vært å bygge meg opp god kjennskap til bransjen, og personene jeg prater med. Jo mer jeg prater med beslutningstakerne i IT-bransjen, jo mer ser jeg at jeg kan bruke mye humor og være meg selv i samtalene.

Nå vet jeg akkurat hvilke spørsmål jeg bør stille, og hvordan jeg best takler innvendinger som kommer. Jeg er også oppmerksom på å ikke selge løsningen – det er ikke min jobb!

En annen viktig lærdom jeg har tatt med meg er å bruke beslutningstakerne for alt de er verdt. Hvis jeg ikke lykkes med å booke møtet der og da skal jeg i det minste bygge dem opp til å bli gode leads til senere!

Les også: De beste spørsmålene å stille når du skal booke møter av høy kvalitet

3. Hva vil jobben som møtebooker bety for din videre karriere?

Gjennom jobben som møterbooker i Innovation Support har jeg fått god kjennskap og innsikt i mange forskjellige bransjer. Jeg har lært hvor jeg trives og hvor jeg passer inn, i tillegg til at jeg får verdifull erfaring innen både salg og markedsføring.

De fleste interessante stillinger som utlyses nå til dags krever en form for salgserfaring, og gjennom møtebooking bygger jeg meg opp en solid kompetanse – uansett hvilken vei jeg velger å gå videre.

I tillegg er det positivt å jobbe med firmaer som ønsker å rekruttere meg. Det er en god motivasjon på veien mot å nå målene mine!

Les også: Dette er egenskapene du bør se etter når du skal rekruttere en god møtebooker

 

Bendik Johnsen Molland (24)

Bendik_Molland.jpg 

  • Møtebooker for Innovation Support i ti måneder
  • Studerer til Bachelor i Markedsføringsledelse
  • Tidligere erfaring med annonsesalg

 

1. Hva er din største suksesshistorie som møtebooker?

Jeg har jobbet med et konsulentselskap som er blant de største på CRM i Norge. Dette har jeg gjort helt siden jeg begynte i Innovation Support, og har fått et veldig godt forhold til dem.

Dette gode forholdet motiverer meg til å gjøre et så godt inntrykk som mulig på personene jeg kontakter på vegne av min kunde, slik at jeg kan sende blide kunder i deres retning!

Jeg har booket rundt 150 møter for min kunde i løpet av tiden jeg har jobbet med dem, og det er viktig for meg at møtene jeg leverer er av høy kvalitet. Når jeg booker et møte skal jeg sette både meg selv, kunden og Innovation Support i et godt lys!

Jeg ser på dette prosjektet som en suksess ikke bare fordi jeg har booket mange gode møter, men også fordi det har gitt meg mange nye muligheter. Jeg har fått mange nyttige kontakter, og det er selvsagt god PR for meg å få navnet mitt ut til kunder både i samtaler og eposter.

Outsourcing av møtebooking guide

 

2. Hvordan har du jobbet for å oppnå denne suksessen?

For meg handler det å lykkes som møtebooker først og fremst om motivasjon. Møtebooking er et ganske monotont arbeid, men du kan også oppleve mye morsomt.

Som møtebooker kontakter du folk du ikke skal selge inn et fysisk produkt til, men heller en idé om hvordan noe fungerer. Sammenlignet med min tidligere erfaring fra salg opplever jeg at folk er mye mer åpne for en god dialog – selv om det fremdeles er veldig viktig å lytte.

Jeg hadde lite erfaring meg å booke møter før jeg begynte i Innovation Support, og har støtt på mange nye utfordringer. Som tidligere selger har jeg måttet jobbe mye med å tilpasse måten jeg snakker på i telefonen. Jeg vil ikke høres ut som en robot, så jeg er nødt til å ta det rolig og pent – for så på trykke til på riktig tidspunkt.

Det som motiverer meg er først og fremst alle de hyggelige folkene på jobben. Her er det alltid rom for litt latter i lunsjen, før konkurranseinstinktet tar over når vi kaster oss over telefonen. I tillegg motiveres jeg av mulighetene til å promotere meg selv. Jeg vet at jo bedre jeg gjør det på jobben, jo større muligheter har jeg i fremtiden!

 

Les også: Denne mentale øvelsen kan gjøre deg til en bedre møtebooker

 

3. Hva vil jobben som møtebooker bety for din videre karriere?

Jeg vet ikke 100% sikkert hva jeg har lyst til å gjøre ennå, men jeg regner med at det blir noe innen salg. Jobben i Innovation Support åpner dører, og det har skjedd flere ganger at møtebookere herfra har blitt rekruttert av andre selskaper.

Den erfaringen jeg har opparbeidet meg, først som telefonselger og nå som møtebooker, gjør at jeg er flink til å tilpasse meg, og jeg vet hvordan jeg skal håndtere forskjellige saker og miljøer.

Nå fokuserer jeg på å utvikle meg videre. Jeg kan ikke sitte og vente på en mulighet, men hvis jeg jobber hardt for det vet jeg at denne jobben kan gi meg gode muligheter videre i karrieren!

 

Les også: 7 gode tips for å gi dine møtebookere den beste muligheten til å utvikle seg

 

Preben Hool (25)

Preben_Hool.jpg 

  • Møtebooker for Innovation Support i ni måneder
  • Har en Bachelor i Markedsføringsledelse
  • Tidligere erfaring som bartender og markedsfører

 

1. Hva er din største suksesshistorie som møtebooker?

Min største suksess som møtebooker er ikke ett enkelt prosjekt, men heller utviklingen jeg har hatt i løpet av de ni månedene jeg har jobbet i Innovation Support.

Da jeg startet her var jeg en telefonsky type, og syntes egentlig det var ganske ubehagelig å ringe kunder. Ved hjelp av god opplæring fra lederne mine har jeg blitt mer og mer sikker på meg selv, og nå har jeg innsett at de vanskeligste prosjektene både utfordrer og styrker meg.

Vendepunktet for meg kom da jeg ble satt på et prosjekt der jeg måtte kontakte privatpersoner med en formue på over fem millioner. Da måtte jeg virkelig ut av komfortsonen min, og i etterkant er det ikke noe problem å snakke med CEOer og andre beslutningstakere i bedrifter.

Jeg tenker ofte tilbake til tiden da jeg som student ved BI i Bergen var markedsansvarlig for større arrangementer. Vi sendte ut et hav av e-poster til bedrifter vi ville ha som sponsorer. Hadde jeg hatt den stillingen i dag hadde jeg ikke nølt med å plukke opp telefonen i stedet!

Utviklingen jeg har hatt kommer også godt til syne i resultatene jeg leverer. I starten nådde jeg kanskje budsjett nå og da, men jeg hadde ingen stabilitet. Nå leverer jeg til budsjett stort sett hver eneste uke!

 

Outsourcing av møtebooking guide

 

2. Hvordan har du jobbet for å oppnå denne suksessen?

Jeg ser på meg selv som et personlig brand, og mitt brands suksess er knyttet opp til hva jeg kan gjøre for kundene mine. Derfor tar  jeg et veldig stort eierskap i prosjektene jeg er involvert i, og utfordrer meg selv hele tiden for å levere et produkt jeg kan stå for.

Jobben min er ikke bare å booke et møte – jeg skal også forberede min kunde på møtet de går inn i. Derfor sørger jeg for å stille grundige spørsmål, for å kartlegge bedriftene og personene jeg snakker med på best mulig måte.

I et fysisk møte kan et håndtrykk si veldig mye, og i møtebooking teller de første to setningene som «håndtrykket» ditt. Derfor har jeg brukt mye tid på å lære meg å skildre personene jeg snakker med tidlig i samtalen. Da kan jeg tilpasse meg stemningen, og bygge opp tillit raskt.

Det viktigste for meg er at bedriftene skal sitte igjen med et godt inntrykk både av kunden jeg representerer, Innovation Support og meg.

 

3. Hva vil jobben som møtebooker bety for din videre karriere?

Salgserfaring er gull verdt – enten du skal bli revisor, jobbe videre med salg eller gå inn i et helt annet yrke.

Jobben som møtebooker i Innovation Support har lært meg å bygge relasjoner på en mye bedre måte, og jeg har blitt vant til å prate med totalt fremmede folk. Det har gitt meg en stor personlig boost!

Når jeg skal inn i jobbintervjuer i fremtiden vil jeg nok ikke oppleve det som like vanskelig, nettopp fordi jeg er blitt vant med å utfordre meg selv til å bevege meg ut av komfortsonen min. En administrerende direktør virker ikke like skummel når jeg vet at han bare er en helt vanlig person – akkurat som meg.

 

Les også: 11 viktige spørsmål du bør stille når du skal engasjere en ny møtebooker

 

Christoffer Moe (22)

Christoffer_Moe.jpg 

  • Møtebooker for Innovation Support i åtte måneder
  • Forbereder seg på en Bachelor i Markedsføring og Salgsledelse
  • Tidligere erfaring fra både dørsalg og telefonsalg

 

1. Hva er din største suksesshistorie som møtebooker?

Jeg har opplevd to store suksesser siden jeg begynte som møtebooker i Innovation Support.

Den første av dem er en personlig suksess. Da jeg begynte å jobbe her i august så jeg bilde av en person på veggen. Han hadde blitt månedens ansatt ni av de 12 siste månedene. Jeg bestemte meg for at jeg skulle stoppe seiersrekken, og allerede i september ble jeg utnevnt til månedens ansatt!

Min andre suksesshistorie deler jeg med en kunde av meg – et nasjonalt selskap innen telefoniløsninger. Dette var et veldig utfordrende prosjekt, og i starten må jeg innrømme at jeg var ganske skeptisk. Jeg følte at jeg stanget litt i veggen, men i stedet for å gi opp bestemte meg for at dette var noe jeg skulle klare.

Etter et møte med min kunde fikk jeg en mye bedre forståelse av hvem de er og hva de leverer, og i ettertid har resultatene mine bare blitt bedre og bedre. Nå har jeg booket over 30 møter for dem, og ikke et eneste møte har blitt avlyst!

 

2. Hvordan har du jobbet for å oppnå denne suksessen?

Felles for begge disse oppturene er at jeg har nådd målene mine ved hjelp av en indre motivasjon om å bevise at jeg kan levere gode resultater, og nå målene jeg setter meg. Jeg har jobbet målrettet hele veien, og har alltid en plan for dagen når jeg kommer på jobb.

I starten var jeg litt usikker på hvordan jeg skulle greie å booke møter. Jeg kommer fra salg, og skjønte ikke helt greia. Jeg hadde så lyst til å selge inn produktet, men etter å ha pratet med en av lederne mine begynte jeg å jobbe med å datostyre i closingen, tilpasse stemmenivået mitt og få mer kontroll over samtalene mine.

En annen ting som har vært viktig for min utvikling er en bok jeg fikk av onkelen min ved navn «Gold Calling», som handler om det å bli en proff møtebooker. Jeg fikk noen vennlige stikk av kollegene mine for at jeg leste den boken, men vi ser jo alle hva det har resultert i!

 

Outsourcing av møtebooking guide

 

3. Hva vil jobben som møtebooker bety for din videre karriere?

Jobben i Innovation Support har gitt meg en større vilje til å lykkes, og høyere ambisjoner for det som kommer senere i livet. Jeg vet at jo bedre jeg leverer nå jo mer verdifull erfaring får jeg, og jo bedre grunnlag legger jeg for veien videre.

Min ambisjon er å sitte som leder i et større selskap, og gjerne i et selskap jeg har startet selv!

Som møtebooker har jeg lært meg å kommunisere med bedriftsmarkedet på en profesjonell måte, noe jeg tror vil hjelpe meg når jeg skal bygge opp noe eget. Jeg leter alltid etter nye måter å utfordre meg selv på, og jeg vet at det er mulig å lykkes hvis man har en positiv innstilling!

Jeg ser også at det er mange muligheter for meg der ute. Jeg har allerede fått veldig mange jobbtilbud fra kunder jeg har jobbet med – men jeg har takket nei på grunn av erfaringen jeg får her i Innovation Support, og de gode relasjonene jeg har til kollegene og lederne mine.

Har du spørsmål om hvordan din bedrift kan lykkes med møtebooking eller rundt rekruttering av nye møtebookere? Ta kontakt med oss i dag for en inspirerende prat!

Helge er grunnlegger og daglig leder i Innovation Support. Han er analytisk, målrettet og brenner for salg B2B.

helge.johnsen@innovationsupport.no

Motta vårt ukentlige nyhetsbrev om møtebooking og B2B-salg

For å kunne sende deg e-post må vi lagre informasjon om deg. Les mer i vår personvernerklæring

changeFirstLogo

+47 236 51 300
kontakt@innovationsupport.no

Nydalsveien 36A,
0484 Oslo

Innovation Support AS
Org. nr: 998077028